WEBÁRUHÁZ-FELMÉRÉS

WEBÁRUHÁZ-FELMÉRÉS

A GKIeNET a közelmúltban hozta nyilvánosságra az internetes kereskedelemről szóló felmérését. Nézzük, milyen változásokat tapasztalhattak az online kereskedők, merre haladnak a fejlesztések, és milyen marketing és értékesítési eszközöket használnak a webáruházak!

A webáruház-felmérés adatai

3500 interneten értékesítő webáruház felkeresését követően 360 kérdőív került a GKIeNET munkatársak kezei közé. A kutatás a Magyarországon bejegyzett termék kereskedelemmel foglalkozó áruházak adatait tartalmazza, a szolgáltatási szektor adatai nem szerepelnek benne, és az aukciós piactereket és a kuponos oldalakat külön részben taglalja (ezek sem torzítják az eredményeket).

Az áruházak weboldalainak látogatottsága még mindig nagy különbségeket mutat, a működésüket 2001-2003-ban vagy korábban kezdőké jelentősen magasabb az átlagnál. A 2011-es adatok is az átlagosan több mint havi 10000 látogatóval rendelkező áruházak dominanciáját jelzik, a forgalom döntő hányada ezen vállalkozásoknál realizálódik, a tendencia várhatóan 2012-ben is marad.” – kezdődik az elemzés.

A forgalom alakulása

A növekedési ütem töretlen

A növekedés töretlenAhogy 2010-ben, 2011-ben is a növekedés kisebb volt az elvártnál, de még így is markáns az internetes kereskedelem bővülése. A grafikonon egy “infleksziós pontot” vélhetünk felfedezni, tehát 2009-ig növekvő üteműnek látszik a bővülés, de 2010-től már egyértelműen csökkent a bővülés sebessége. Ez könnyen betudható a válságnak, illetve annak a GKIeNET megfigyelésnek is, miszerint “a növekedés dinamizmusa az új üzleti modelleknél jelenik meg – bónusz/kupon értékesítés elsősorban szolgáltatásokra – ami ebben az adatban nem szerepel”.

Az öreg rókák még mindig több kacsát találnak

Már hagyománya van ennek a grafikonnak, minden felmérésben szerepel, és eredményei most sem változtak jelentősen. A 2010-es forgalmi adatokban az látszik, hogy a 2000 előtt indult áruházakat kezdik utolérni a 2001-2003 között startolók, de ebből nem lett trend, a 2011-es statisztika ismét a 2000 előttiek erősödését mutatja, miközben a 2001-2003-asok jelentős csökkenést mutatnak. Ebben a csökkenésben szerepe van a 2004 után induló online kereskedéseknek is, amelyek a korábbi kb. 20%-hoz képest most már kb. 30%-ot visznek a forgalom tortájából.

Vásárlás és fizetés

Hagyományos vs. tisztán online webáruház

A hagyományosnak elnevezett – üzlettel rendelkező, de online is értékesítő – webáruházak átlagos vásárlási értéke gyakorlatilag változatlan, 2009-2012 időszakban valahol 10 500 és 12 000Ft között hullámzott. Sokkal érdekesebb a tisztán online értékesítőknél mért vásárlási érték, mely a kezdeti kb. 3000Ft-ról 2010-ben ugyan 2000Ft-ra csökkent, de aztán 2011-2012-ben már stabilan 4000Ft feletti értéket produkált.

Elérhető fizetési módok

Fizetési módok webáruházokban“Az online bankkártyás fizetési megoldások közül az OTP és a CIB rendszere a legelterjedtebb, a hazai közvetítőt használó fizetési módok még nagyon ritkának számítanak, a külföldi közvetítők közül pedig messze a PayPal a leggyakoribb megoldás.” – áll a grafikon alján a megjegyzés. Valóban… az internetes bankkártyás fizetés csupán a boltok 30%-ában áll rendelkezésre, így a hozzáadott értékkel bíró közvetítők darabszáma sem lehet jelentős a 360db-os mintát figyelembe véve.

Egyértelmű változás, hogy a hagyományosnak mondható utánvétes, készpénzes, átutalásos fizetés apró lépésekben ugyan de teret enged a személyes és internetes bankkártyás fizetésnek.

Volt egy fizetési típus, melyre nagyon figyelmes lettem: “Mobiltelefonos fizetés”. Nos a mobiltelefonos fizetés nagyon tág fogalom, takarhatja az emelt díjas SMS vagy telefonos megoldást és az MCOM néven ismert (vagy inkább ismeretlen) megoldást is, mely pl. a mobilos autópálya matrica vásárláshoz elérhető a szolgáltatóknál. Egyik sem igazán alkalmas a hagyományos fizikai termék értékesítésre, mert kb. 30-50% költséggel jár, így biztosak lehetünk benne, hogy ezen fizetési mód valójában a mobil telefonon végzett bankkártyás és átutalásos fizetési módokat takarja. Ez alapján az éppen hogy csak látható, 3% körüli részesedése mégiscsak üdvözlendő, hiszen napjainkban a mobilos látogatók száma (saját oldalainkon) is csak 1-7% között mozog.

Választott fizetési módok

2010-ben “divat” volt személyes átvételkor, készpénzben fizetni. 2011-ben talán egy újabb generáció kezdett el bízni a webáruházakban, vagy egyszerűen a kereskedők kedvezőbbé tették a szállítási díjat, mellyel sok munkát, ügyfélkezelést megtakarítottak, amit a személyes átvétel jelentett. Mindenesetre az utánvétes szállítás ismét erőre kapott a személyes átvételes készpénzes fizetéssel szemben.

E közben az online, előre történő fizetés forgalomhoz viszonyított aránya csökkenni látszik, de ezek közül is az internetes bankkártyás fizetés csökkenése a leginkább meglepő. Természetesen itt a teljes forgalomhoz viszonyított részesedésről beszélünk, így a forintban kifejezett netes bankkártyás forgalom illetve a bankkártyás fizetés darabszáma is növekedett, csak az összképben tűnik halványabbnak a szerepe. Ennek a változásnak oka lehet az, hogy a bankok az internetes bankkártya elfogadást egyre erősebb feltételekhez kötik, de realistaként azt is elképzelhetőnek tartom, hogy a szürke gazdaságból származó pénz elköltése sokkal inkább készpénzben (személyes átvétel, utánvét), mint bankszámlán, bankkártyán keresztül történik.

 Vásárlás értéke fizetési módonként

Vásárlási érték a fizetési módok függvényébenItt elképesztő előnnyel bír a hagyományos banki átutalás! Az átlagos vásárlási érték átutalásnál csökkent, de még 2011-ben is 27 000Ft felett maradt, míg a legközelebbi üldöző a külföldi bankkártyás fizetés közvetítő (pl. PayPal) is csak alig 11 000Ft feletti értéket produkált. Ezt a postai utánvét, és a készpénzes fizetés (személyes átvétel) követi a rangsorban éppen 10 000Ft feletti értékkel.

Elsőre nem értettem, hogy a postai utánvét kb. kétszeres kosárértékkel rendelkezik a futáros utánvéthez képest. Persze ez könnyen magyarázható, a futáros szállításoknak csak egy része utánvétes, a másik – jellemzően a magasabb összegek esetén – inkább előreutalással fizetett, és ezt később láthatjuk is majd egy grafikonon.

 Szállítási módok elterjedtsége

Ez azt mutatja, melyik bolt milyen szállítási módokat biztosít. A futáros szállítás erősödése mellett már mérhető a részesedése a Pick Pack Pontoknak is, miközben a saját alkalmazottal, Magyar Postával való kiszállítás és a személyes átvétel is csökkenést mutat.

A futárszolgálatok sorrendje a következő: GLS, DPD, MPL, Royal-Sprint, GTR.  Érdekes módon a DHL-ről 2011-ben nincs adat. Van személyes tapasztalatom az agresszív sales gépezetükről, így könnyen elképzelhetőnek tartom, hogy a viszonylag magas árukkal karöltve ez erős piacvesztést okozott nekik.

Online megrendelések szállítási módjai

Szállítási módok alakulása 2012-benItt nagyon fontos következtetéseket vonhatunk le a darabszám és az érték kimutatások szembetűnő különbségeiből. A futáros szállítás darabszámban kevesebb, mint 45% részesedéssel bír, de értékben 70% feletti arányt mutat, tehát a nagy értékű árut minden vásárló (és kereskedő) szereti futárcéggel célhoz juttatni. A saját alkalmazottal szállítás darabszám tekintetében csaknem 55%-or részesedésű, de érték szempontból már csak 25% körüli számot produkál. Említésre méltó még a Pick Pack Pontok szereplése, mely a futároshoz hasonló eredmény mutat.

Karácsonyi láz

Az év végi ünnepi időszak a kiskereskedelem életében mindig az év meghatározó időszaka. 2011-ben az internetes kereskedők árbevételük 23%-át ebben az időszakban realizálták. A dömping erősebben érvényesült a kisebb árbevétellel rendelkező áruházak és a nagyobb látogatószámmal rendelkező áruházak esetében, de az is kiolvasható, hogy az üzlettel rendelkező webshopok jobban ki tudták aknázni az év vége nyújtotta lehetőségeket, mint a tisztán internetes kereskedő társaik.

Hamis megrenelők

2011-ben az áruházak felénél egyáltalán nem volt hamis vásárlás, vagyis olyan rendelés, mely nem teljesült, mert a rendelő kilétét nem sikerült tisztázni a rendelés teljesítése során. További egyharmad részben 1% alatti volt az ilyen rendelések száma, míg a kereskedők tizedénél jelentkezett 1-5% közötti és huszadánál 5-10% közötti hamis vásárló. Érdekesség, hogy nagyságrendileg a kereskedők 2%-ánál még ennél is magasabb volt a hamis rendelési arány, itt legalább minden tizedik rendelés hamisnak bizonyult.

Regisztrált felhasználóból vásárló

Felhasználók és vásárlók aránya a webáruházakbanA GKI azt is megkérdezte, hány regisztrált felhasználóból lett aktív vásárló. Általánosságban kijelenthető, hogy három regisztrálóból kettő vásárlóval számolhatunk (kb. 66%). A hagyományos (üzlettel rendelkező) kereskedők között nem történt változás 2010/2011 tekintetében, míg a tisztán online árusítók esetében a 2010-es kiemelkedő 90% körüli értékről 2011-re drasztikusan, 50% közelébe esett a mutató. Ennek oka lehet a nagyobb közösségi média aktivitás, mely sok esetben csak regisztrációval és nem vásárlással végződik.

Alkalmazottak száma

Itt azt vizsgálták, hogy hány alkalmazott foglalkozik az online értékesítésben. “A webáruház működtetésével foglalkozó alkalmazottak átlagos létszám a felmérésben résztvevők körében 5 fő volt.” – mondja a GKI. A kis üzemeltetők körében nem történt nagyobb változás, de 2010-ben 6 fő felettiek és 2011-ben a 20 fő feletti csapatok aránya jelentősen csökkent, mely arra enged következtetni, hogy a nagyobb kereskedők már elvégezték azokat a hatékonyságnövelési, automatizálási fejlesztéseket, melyek hatására csökkenhetett a foglalkoztatottak száma. Ez egyrészt előrevetíti a nagyok jövőbeni stratégiai előnyét – kisebb havi bérköltség, nagyobb hatékonyság – és a közepesek és kicsik számára is kényszerpályát jelöl ki: most már elkerülhetetlen a fejlesztés, mert az automatizáltság szintje a verseny meghatározó tényezőjévé válhat!

Aukciós oldalak és kupon divathullám

Aukciós picaterek

Nagy meglepetésre nem számíthatunk: első helyen a Vatera, másodikon a  TeszVesz, melyek együtt – és miért ne számolnánk őket együtt – a forgalom 90%-ánál többet birtokolnak.

Bónusz / kupon-piac

Aukciós és Kuponos oldalak 2011-benA kuponos piac 2011-ben 4,2-4,3 milliárd forintos volt. A gombamód szaporodó kuponos oldalak száma 2011-ben 30-40 között mozgott, jellemző volt a folyamatos lemorzsolódás: “2012-ben a TOP20-ból 8 szereplő szűnt meg”. Jellemző, hogy a piacvezetők a Groupon modelljét követik, míg a kisebbek specializálódnak, egy-egy terület szakértőjeként próbálnak talpon maradni. Valójában senki sem tudja, hol lesz a kupon divathullám vége, mert a tudatos vásárlóknak jó, a kuponos oldalaknak jó (bér egyre kevésbé van meg az 50%-s résük), és a terméket, szolgáltatást felajánló üzleteknek állítólag jó. Persze ha valaki kicsit utánaolvas, találkozhat a szállodába még sosem járt család történetével, a viselkedni képtelen étterem látogatókkal, de ezt a problémát hagyjuk az illetékesekre!

Összefoglalás

Az internetes kereskedelem múlt évben is bővült. A bővülés sebessége lassabb lett, de az új szereplők, a kuponos oldalak további jelentős vásárlótábort tudnak a netes rendelésre szoktatni. Ez a jelenség hosszabb távon a teljes online kereskedelem bővülését segítheti.

A fizetési és szállítási módok tekintetében továbbra is nagy a lemaradásunk, a nemzetközi trendeket csak lassan követjük, de a nagy kereskedők körében valószínűleg az elmúlt 2 évben történtek fejlesztések, melyek a költséghatékony működést támogatják.

Továbbra is várnunk kell az internetes bankkártyás fizetés berobbanására, és valószínűleg még többet az utána várható automatizált online átutalás elterjedésére (automatizált online átutalás: nyugaton a bankkártyással megegyező vagy nagyobb forgalmat bonyolít, és a VoxPay már szolgáltatja).

A webáruház felmérés PDF-összefoglalóját itt lehet letölteni: GKIeNET – A magyarországi B2C internetes kereskedelem 2011-es összefoglaló adatai

Tavaszi László

2000 óta foglalkozom weboldalak készítésével, tartalomgyártással, keresőoptimalizálással. Elsősorban marketingesnek tekintenek, de számos weboldal szerkezetének, felületeinek tervezésében vettem részt, miközben legalább ennyi oldal esetén dolgoztam konverzió optimalizáláson, vásárlási folyamat tervezésen, vagy éppen PPC kampányok menedzsementjén.

Facebook LinkedIn Google+ 


WEBÁRUHÁZ-FELMÉRÉS, 4.0/5 (1 szavazat)

Cimkék: , ,

hasonló bejegyzések:

No related posts.

GD Star Rating
loading...


Szólj hozzá

© 2011 - Voxinfo Kft - Az online fizetés szolgáltató.